روش های ساخت فنر


مراحل تولید فنر

در کارگاه فنرسازی، فنر به روش های مختلفی تولید می گردد اینکه کدام روش برای فنر مورد نظر مناسب بوده یا خیر و آن روش از لحاظ هزینه به صرفه میباشد یا خیر از موارد بسیار مهم در فرایند فنر سازی می باشد. در این مقاله قصد داریم به روش های رایج تولید فنر بپردازیم. در ظاهر شکل فنرها ساده می باشد ولی ساخت فنر به تجهیزات و همچنین تجربه، سابقه نیازمند بوده بدون داشتن تجهیزات پیشرفته فنرسازی، تولید فنر با کیفیت بالا میسر نمی باشد. تولید فنر بدون داشتن دانش فنی و تجهیزات به روز باعث تولید محصولی بی کیفیت خواهد گردید.

ساخت فنر به روش سیم پیچ

کارگاه های فنر سازی جهت بالا بردن راندمان تولید فنر از روش های مختلفی جهت طراحی و ساخت فنر استفاده می کنند که هر کدام یک از این روش ها بسته به نوع فنر می تواند متفاوت باشد.‌ در تولید فنر به روش سیم پیچ از کویل فنر استفاده می گردد که به روشی خاص فنر را می سازد. از این دستگاه جهت ساخت فنرهای پیچشی استفاده می شود که حلقه های آن به صورت فشرده می باشد. در این روش مفتول با ضخامت مورد نظر بر روی دستگاه غلتکی شکل قرار گرفته و با فرایندی که طی می گردد شکل پیچشی مورد نظر به فنر داده میشود. تولید فنر به این روش برای تیراژ بالا به صرفه نبوده و برای تعداد های پایین تولید، معمولاً این روش به صرفه است.

ساخت فنر به روش سیم پیچ
ساخت فنر به روش سیم پیچ

ساخت فنر با استفاده از دستگاه شکل دهی فنر

در این روش از دستگاه فنر سازی CNC استفاده می گردد که روشی است جهت تولید فنر به روش مکانیزه که برای تولید فنر پیچشی متراکم و همچنین فنر فشاری هم از این نوع روش استفاده می گردد. ساخت فنر به این روش نسبت به روش قبلی، امکان ایجاد خمش، قلاب و حلقه بر روی فنر امکان پذیر بوده و لازم به ذکر است تولید فنر با این روش دارای تنوع بالایی می باشد و محدودیت روش قبلی را ندارد.

دستگاه شکل دهی فنر
دستگاه شکل دهی فنر

تولید فنر با دستگاه خم کننده

در این روش ساخت فنر به وسیله دستگاه خم کننده CNC انجام می پذیرد. با توجه به اینکه سر دستگاه به صورت ۳۶۰ درجه می چرخد باعث می شود امکان تولید انواع فنر فرمینگ با اشکال مختلف میسر گردد.

در این روش از یک خم کننده سی ان سی استفاده شده که این فرم دهی توسط کامپیوتر برنامه ریزی و مدیریت می شود. این ماشین، مفتول را به تعدادی از قطعه ها هدایت کرده و در آخر به سر ابزار متحرک هدایت می گردد که این خمش ها می تواند به شکل U ، دایره و زیگزاگ بر روی مفتول اعمال گردد و اشکال مورد نظر فنر ساخته شود.

دستگاه خم کننده تولید فنر
دستگاه خم کننده تولید فنر

ساخت فنر به روش گرمایشی

یکی از روش های رایج در تولید فنر روش گرمایشی بوده که جهت ساخت فنر، مفتول مورد نظر را گرما داده تا نرم شده و به شکل مورد نظر در بیاید. القای گرما باعث نرم شدن فنر شده و در شکل‌گیری فنر بسیار موثر است. شایان ذکر است جهت ساخت انواع فنر، میزان درجه گرمایی که به فنر منتقل می‌گردد متفاوت است.

تولید کنندگان فنر بر اساس جنس مفتول این حرارت‌ را تنظیم می کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. به طور مثال جهت سیم مورد استفاده در آلات موسیقی باید گرمای در حدود ۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ ثانیه به مفتول داده شود تا نتیجه مورد نظر حاصل گردد. یکی از فنر هایی که با این روش تولید می گردد، فنر فشاری می باشد

روش گرمایشی تولید فنر
روش گرمایشی تولید فنر

سنگ زنی فنر

سابیدن فنر یا سنگ زنی در صورتی بر روی فنر اعمال می گردد که انتهای فنر به درستی فرم نگرفته باشد و فرایند فشرده سازی آن به درستی اعمال نگردیده باشد در این صورت عملیات سنگ زنی بر روی فنر انجام می پذیرد‌ تا فنر به صورت عمود بایستد. این روش به وسیله ماشین آلات سنگ زنی فنر انجام می شود سنگ زنی با توجه به متریال مورد استفاده در تولید فنر متغیر است و این موضوع باید در ساخت فنر مورد دقت قرار گیرد تا محصول انتهایی دارای کیفیت قابل قبولی نیز برخوردار باشد.

سنگ زنی فنر
سنگ زنی فنر
خواندن
قبول سفارش ساخت انواع فنر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه محصولاتتماسارتباط با ما