تاریخچه ساخت فنر و فنرسازی

تاریخچه فنر

تاریخچه فنر


تاریخچه فنر

بصورت کلی به هر جسمی که دارای قابلیت کشسانی و ارتجاعی داشته باشد، فنر گفته می شود. فنر می تواند از جنس فلز، لاستیک، گاز و … باشد که با فشرده شدن، کشیده شدن، پیچیده شدن انرژی را در خود ذخیره کند و بعد از برداشته شدن فشار، به شکل اولیه خود برگردد.

نخستین فنر

فنر توسط نیاکان ما از سال ها قبل مورد استفاده قرار می‌گرفت. اولین فنر در تیرکمان مورد استفاده قرار گرفت که یک از یک بند انعطاف پذیر استفاده میشد و دو سر آن را به چوب یا استخوان متصل میکردند. بر اساس بقایای کشف شده، بکارگیری اولین تیرکمان از جنس استخوان به ۶۱۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. با پیشرفت بشر و آگاهی از کاربرد های فنر، انسان های پیشین، از قدرت فشرده سازی فنر جهت ساخت منجنیق های عظیم استفاده کردند. 
سیستم تعلیق خودرو قدیمی
سیستم تعلیق خودرو قدیمی

قدمت استفاده از فنر در سیستم تعلیق

مصریان باستان بخوبی از کاربرد فنر آگاه بودند و ۱۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، در گاری و ارابه ها از فنر جهت کاهش فشار به ارابه و گاری برای حمل افراد استفاده میشد. استفاده از فنر در سیستم تعلیق به ۳۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد که در زمان خود اوج تکنولوژی به حساب می آمد. امروزه شاهد ظهور جدیدترین سیستم های تعلیق با استفاده از انواع فنر خودرو می باشیم.

تاریخچه ساخت اولین فنر مارپیچی

اولین فنر مارپیچی توسط یک فرد بریتانیایی با نام ترادول در سال ۱۷۶۳ اختراع شد. پس از این اختراع، پیشرفت شگرفی در تکامل و ساخت فنر های دیگر صورت پذیرفت. اولین فنر فشاری در سال ۱۸۵۷ بصورت سیم پیچ با جنس فولاد ساخته شد که برای مبل و صندلی مورد استفاده قرار می گیرفت. امروزه تکنولوژی ساخت فنر بسیار پیشرفت کرده است و انواع فنر پیچشی ، فنر کششی ، فنر فرم دار با جدیدترین دستگاه های ساخت فنر تولید می گردند. 
سیستم فنر بندی و تعلیق خودرو قدیمی
سیستم فنر بندی و تعلیق خودرو قدیمی

بکارگیری فنر برای تپانچه

اولین استفاده از فنر به سال ۱۴۹۳ برمیگردد که از انواع مختلف فنر جهت ساخت تپانچه استفاده میشد. نخستین بار لیوناردو داوینچی از تعدادی فنر کوچک در ساخت تپانچه استفاده نمود و طوری تپانچه را طراحی و ساخت که با فشار انگشت، فنر کشیده میشد و با این ضربه به مواد منفجره، گلوله پرتاپ میشد.

قانون هوک

رابرت هوک، فیزیکدان انگلیسی کشف کرد که اگر نیرویی موجب شود فنر به اندازه x از نقطه تعادل خود حرکت کند، فنر نیروی خلاف جهت اعمال میکند تا مجدد به حالت اولیه خود برگردد. قانون هوک بصورت زیر می باشد:

خلاصه تاریخچه ساخت فنر

  1. نخستین بار فنر در ساخت تیرکمان مورد استفاده قرار گرفت.
  2. با تکامل فنر، از آن در ساخت تجهیزات نظامی پیشرفته آن زمان مانند منجنیق استفاده گردید.
  3. مصریان باستان در حدود ۳۰۰۰ سال قبل، از فنر در سیستم تعلیق ارابه استفاده کردند. 
  4. از فنر در سال ۱۴۹۳ میلادی برای ساخت سلاح تپانچه، استفاده شد.
  5. قانون هوک در سال ۱۶۷۶ میلادی که بیانگر قوانین مربوط به فشرده سازی فنر بود کشف شد.
  6. اولین فنر مارپیچی که شباهت زیادی به فنر های امروزی دارد در سال ۱۷۶۳ میلادی کشف شد.
فنرسازی فولاد امیر تولید کننده فنر
فنرسازی فولاد امیر تولید کننده فنر

فنر سازی در ایران

فنر سازی در ایران قدمت بالای دارد و در سال های دور فنر ها بصورت سنتی در کارگاه ها ساخته می‌شد. امروز صنعت فنرسازی در ایران بسیار رشد کرده که موجب کاهش واردات انواع فنر شده است. فنر سازی پارس فولاد امیر، از پیشگامان ساخت فنر در ایران بوده و اولین تولید کننده خار فنری در اشکال مختلف از قبیل خار فنر گیره لباس ، خار فنر کلید شیشه بالابر خودرو بوده که با استفاده از مدرن ترین دستگاه های ساخت فنر در زمینه تولید انواع فنر فرمینگ ، فشاری، پیچشی، کششی فعالیت دارد.
خواندن
کاربرد فنر در لوازم و تجهیزات پزشکی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه محصولاتتماسارتباط با ما