فنر فرم دار چگونه تولید می شود؟ + ویدیو


فنر فرم دار (فنر فرمینگ)

فنر فرم دار که با نام فنر فرمینگ هم شناخته میشود، نوعی از انواع فنر می باشد که بسیار پر مصرف بوده که در کنار فنرهای کششی و فشاری بیشترین کارایی را در صنایع مختلف دارد. در حال حاضر بسیاری از فنرهای فرمینگ در طرح‌های مختلف نسبت به کارایی آنها تولید می‌شود. فنرهای فرم دار به خاطر اشکال خاص و پیچیده خود که بیشتر شبیه یک مفتول حلقه شده با زوایای پیچیده هستند که در تمامی صنایع به کار می‌روند. این فنرها با دستگاه‌های دقیق (CNC) و با مفتول‌های فولادی کربن دار و استیل که توسط ماشین آلات پیشرفته فنر سازی، به صوررت زاویه دار و خمیده طراحی و ساخته می‌شوند. در این مقاله با فنر فرم دار یا فنر فرمینگ و طریقه تولید آن آشنا می‌شوید.

اهمیت تولید فنر فرم دار

جنس آلیاژ فنر، طراحی فنر و فرآیند تولید فنر؛ سه نکته بسیار مهم در تولید فنرهای فرم دار است که متخصصان به آن توجه دارند. فنرهای فرمینگ در لحظه ساخت، در زاویه های مختلف دچار خمش می‌شوند؛ فولاد ضد زنگ و فولاد کربنی جنس‌ آلیاژ مفتول‌های آن هستند تا فنرهای تولیدی، دارای استقامت و استاندارد باشد. برای طراحی فنرهای فرم دار به دو ویژگی : اندازه و قطر حلقه های آن (0.2 تا 8 میلیمتر) توجه شده و سپس مفتول مورد نظر بریده می‌شود. فنرهای فرمینگ تولید شده برا اساس نیاز آنها در صنایع و با پتانسیل‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

کاربرد فنر فرم دار

یکی از استفاده‌های فنرهای فرمینگ در صنایع خودروسازی؛ برای متصل کردن درب‌ها و صندلی‌ها می‌باشد. فنرهای فرم دار در انواع کاسه چراغ، صنایع نساجی همچنین در صنایع نظامی نیز برای تولید اسلحه های گوناگون کاربرد دارند. وسیله های تزئینی؛ مورد دیگری از مصرف فنرهای فرمینگ بوده، چون برای حفظ شکل و فرم آنها از فنرهای متفاوت فرمدار استفاده می‌شود. اما مهمترین استفاده این فنرها در بخش تجهیزات پزشکی بوده که به خاطر مقاومت در برابر حرارت زیاد، قابلیت استریل (ضد عفونی) داشته، همچنین با برخوردار بودن جنس فولادهای ضد زنگ؛ از پارگی لباس و دستکش‌های پزشکان در لحظه استفاده جلوگیری می‌کند.

انواع فنر فرم دار

فنرهای فرم دار که به فنرهای فرمینگ هم معروف هستند، از نظر شکل ظاهری و نوع کارکرد شبیه هیچیک از فنرهای دیگر نبوده و ممکن است بعضی قسمت‌های آن پیچیدگی یا خمیدگی داشته باشد. فنرهای فرمینگ به شکل تخصصی ساخته می‌شوند و نیازمند دقت بالا و همچنین فناوری پیشرفته ای نیز می باشند؛ ذخیره کردن انرژی و آزاد سازی در این فنرها به علت ساختار آنها (خمش یا پیچش) مانند فنرهای دیگر نیست. با خلاقیت ذهن طراح این فنرها در بعضی قسمت‌های آن ممکن است شبیه فنرهای کششی یا فنرهای پیچشی عمل کند. با توجه به انواع فنرهای فرم دار در شکل و فرم‌های گوناگون؛ در زیر مدل های تولیدی آنها را معرفی می‌کنیم.

فنر فرم دار
فنر فرم دار

فنر اشپیل

به علت شباهت با حرف  R انگلیسی، این فنر به “اشپیل آر8 میل” نیز معروف است. وظیفه اصلی فنر اشپیل، ثابت نگه داشتن «پین» است. کارایی پین‌ها به جز اتصال قطعات، جداسازی سریع آنها در لحظه است. فنر اشپیل که شمایلی شبیه گیره سر زنانه داشته، جزء فنرهای فرم دار است؛ در دو نوع سنجاقی و استاندارد ساخته شده و برای متصل کردن قطعاتی که در گاو آهن به دستگاه‌های کشاورزی استفاده شده و به واسطه پینهای خود بین حفره های آن قرار می‌گیرد. فنرهای اشپیل در انواع: اشپیل سگ دست، اشپیل لنت، اشپیل طبق و اشپیل پلوس تولید می‌شوند.

خار فنری گیره لباس

نوع متفاوتی از فنرهای فرم دار، با عنوان فنر گیره لباس طراحی و تولید می‌شود. خار فنر، مهم ترین قطعه از گیره لباس است که وظیفه نگهداری از البسه شسته شده روی رخت آویز و بند را داشته و بدون آن «گیره لباس» هیچگونه کاربردی ندارد. زمان وزیدن بادهای شدید یا طوفان، کیفیت این فنرها بیشتر به چشم می آید؛ هرچقدر فنر گیره لباس با مواد مطلوب و استاندارد تولید شده باشد، لباس‌ها را در سخت ترین شرایط جوی ثابت نگه می‌دارد. انواع خارهای فنری به صورت خاص و در اندازه‌های مختلف گیره‌های لباس توسط دستگاه های پیشرفته توسط فنر سازی پارس فولاد امیر طراحی و ساخته می‌شود.

تولید فنر گیره لباس
تولید فنر گیره لباس

خار فنری کلید شیشه بالابر خودرو

کلید شیشه بالابر خودرو از جمله قطعاتی در خودرو می باشد که میتوان گفت که در هنگام استفاده از خودرو، بارها و دفعات زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. درون این کلید یک خار فنری قرار گرفته است که باعث کارکرد این کلید می گردد. این نوع فنر برای استفاده در کلیه اتومبیل‌های امروزی در اندازه های گوناگون، و بسته به نوع و برند خودروها، با دستگاه های مجهز و تمام هوشمند فنر سازی، طراحی و تولید می‌گردد. کیفیت این فنر به دلیل استفاده مداوم از این کلید، باید از مرغوب‌ترین آلیاژ و متریال‌ها استفاده شود تا زود مستهلک نشود. خار فنری کلید شیشه بالابر خودرو بصورت انحصاری توسط گروه تولید و صنعتی پارس فولاد امیر طراحی و تولید می گردد.

تولید خار فنری شیشه بالابر خودرو
تولید خار فنری شیشه بالابر خودرو

خار فنری سوکت برق خودرو

فنرهای فرمدار (فرمینگ)؛ یکی از پر استفاده ترین فنر ها در کارخانه‌های خودروسازی است. علاوه بر سیستم تعلیق، بالابر شیشه‌ها، یکی دیگر از کاربرد های فنر فرم دار در سیستم برق اتوموبیل است. خار فنری سوکت برق خودرو ؛ که در داخل سوکت های خود یک خار فنری قرار داده شده است، به عنوان یک نگهدارنده در زمان باز و بسته شدن، کمک میکند تا سوکت سرجای خود قرار داده شود.

تولید فنر سوکت برق خودرو
تولید فنر سوکت برق خودرو

روش های تولید فنرفرم دار

سرعت فرم دادن ؛ مهمترین نکته ساخت فنرهای فرمینگ است که بوسیله دستگاه‌های صنعتی پیشرفته در مراحل فرم دهی آنها انجام می‌شود. گروه تولید و صنعتی پارس فولاد امیر، مجهز به ماشین های تمام اتوماتیک فنر سازی بوده که توانایی تولید فنرهای فرم دار مقاوم را در سریع ترین زمان ممکن و مطلبوب‌ترین محصول نیز دارا می باشد. مرغوب‌ترین نوع جنس فنرهای فرمینگ بعد از فولاد؛ آلیاژهای برنج، تنگستن، استیل و… است که بعد از طراحی دقیق به روش صحیح و استاندارد پیچشی و خمشی؛ موفق به تولید فنری شده که علاوه بر مقاومت، از تنوع بیشتری برخوردار است.

شکل دهی فنرهای فرم دار

تولید کنندگان فنر فرمینگ، با دستگاه‌های گوناگونی اقدام به شکل دادن فنرها میکنند. روش اول از طریق “دستگاه‌های دستی” صورت میگیرد که با نیروی دست، اقدام به شکل دادن فنرهای فرم دار می‌کنند. روش بعدی شکل دهی با ماشین‌های الکترونیکی انجام می‌شود؛ در فرایند تبدیل سیم‌ها به فنر در این دستگاه ها به ایجاد شکل، پیکر بندی و الگوی طراحی شده  دقت می‌شود. در مرحله آخر؛ از طریق دستگاه‌های CNC (ماشین خم کن) که دقت بسیار بالایی نیز دارند، فنرهایی از جنس فولاد ضد زنگ، برنج و مس را در سریع ترین زمان ممکن تا 180 درجه خم می‌کنند.

کلام آخر

فنرها در حال حاضر در قالب بیشتر دستگاه‌ها و تجهیزات، در شکل‌های مختلف و از کوچک به بزرگ به کار گرفته شده اند که پرکاربردترین آنها، فنرهای فرمدار (فرمینگ) هستند. این فنرها به نظر کارشناسان سخت ترین طراحی در بین فنرها را به علت محاسبه فشار برای ذخیره و آزاد کردن انرژی دارد که راحت انجام نمی‌شود. این فنرها به دو صورت کششی و پیچشی و با فولادهای ضد زنگ و کربنی در انواع بیضی، اشپیل، نوردی، شاخکی (شاخک دار)، تختی، مفتولی و فرمیک ساخته و در صنایع نظامی، پزشکی، خودرو سازی، نساجی، کشاورزی و بسیاری صنایع دیگر استفاده می‌شوند.

خواندن
تولید کننده انواع فنر کونیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه محصولاتتماسارتباط با ما