طراحی و تولید فنر در اندازه سفارشی


تولید فنر سفارشی در انواع اندازه

امروزه تولید فنر و فنرسازی یکی از حوزه های مهم در صنعت فلزات به حساب می آید. در فرایند ساخت فنر، علاوه بر استفاده مواد با کیفیت آلیاژهای فولادی مثل : فولاد کم آلیاژ، فولاد با فرم سخت، فولاد سخت شده، فولاد ضد زنگ و آلیاژ مس و تیتانیوم و همچنین استفاده از معادلات مختلف ریاضی نقش مهمی برای تولید محصول نهایی است. به این ترتیب برای ساخت و تولید فنر نیاز به یک تیم متخصص و با مهارت، برای عرضه انواع فنر با بیشترین کارایی و کیفیت با تکنولوژی و دستگاه های فنر سازی مخصوص دارد. فنرها بر اساس خواص آنها طبقه بندی می شوند :

  • فنر کششی
  • فنر فشاری
  • فنر پیچشی
  • فنر فرمینگ
  • فنر تسمه ای (فنر حلزونی)

مراحل ساخت و تولید فنر در اندازه سفارشی

برای ساخت فنر علاوه بر استفاده از فولاد با کیفیت بالا، باید مراحل طراحی و تولید فنر که در زیر ذکر شده را رعایت کرد تا بهترین کارکرد را در زمان استفاده از آن شاهد باشیم. ولی متاسفانه افراد متخصص در این زمینه بسیار کم هستند، همین امر سبب شده که بسیاری از فنر های تولید شده در بازار، از کیفیت بالایی برخوردار نباشند.

  • آشنایی با خصوصیات فنر : ابتدا باید کارایی فنر تولید شده را تعیین کنیم. دقت به مواردی همچون : نحوه بسته شدن کامل فنر، مارپیچ های فنر، فاصله بین مارپیچ های فنر و… باعث تولید فنر با ویژگی های کارکردی مختلف میشود.
  • دقت به قسمت انتهای فنر : قسمت انتهایی هر فنر شکل و فرم های متفاوتی دارد که این ویژگی بر میزان فشرده سازی فنر بطور مثال در فنر کششی تاثیرگذار است. برای فشرده سازی فنر، می توان تعداد دایره های آن را طوری تنظیم کرد که بخش انتهای فنر به صورت عمودی در محل مناسب قرار گیرد.
  • مواد ساخت فنر : در این مرحله مهم، کارایی، ویژگی و دوام فنرها به نوع مواد به کار رفته در تولید آن بستگی دارد. برای افزایش مقاومت فنر، می توان فلزات آن ها را گالوانیزه کرد تا در برابر زنگ زدگی مقاوم شود. فنرها از فلزات خاص و آلیاژهایی مثل : تیتانیوم، نیکل بریلیم، تانتالوم و مس بریلیم و فلزهای کامپوزیتی نیز قابل تولید هستند.
  • قرار دادن محل سوراخ فنر : یکی از ملاک های تولید فنر با کیفیت، ایجاد محل سوراخ آن به صورت دقیق است. اگر فنر تولیدی در یک سوراخ قرار می گیرد باید قطر خارجی آن را در نظر گرفت و اگر در مرحله تولید فنر، یک میله یا قطعه وارد آن می شود باید قطر داخلی دقیق آن محاسبه شود.
  • دقت به شرایط محیطی فنر : محل استفاده از فنر اهمیت بسیار بالایی دارد. برای استفاده از فنر در مجاورت هوا باید از استیل ضد زنگ و برای استفاده فنر در محیط های پر حرارت از آهن های مقاوم در برابر حرارت در ساخت فنر استفاده شود.
  • بررسی میزان حداکثری فشار فنر : مورد پایانی در ساخت فنر همان نوع و جهت کارایی آن است که برای این کار باید فشرده سازی آن را در نظر بگیریم. باید توجه کرد فنر به صورت عمودی باید فشاری انژی را ذخیره کند یا در جهت باز شدن فشار را تحمل کند. بنابراین حداکثر میزان فشرده سازی و طول فشرده سازی فنر برای تحمل نیرو برای جواب گویی کاربرد آن بسیار مهم است.
طراحی و تولید فنر در اندازه سفارشی
طراحی و تولید فنر در اندازه سفارشی

تولید فنر در اندازه سفارشی

در مرحله تولید و ساخت انواع فنر، هرکدام از آن ها در زیر مجموعه های خاصی طبقه بندی شده و بسته به نوع کاربری که دارند متفاوت می شوند. در فنر سازی پارس فولاد امیر مجموعه از فنرها از جمله فنر فشاری، کششی، فنر تسمه ای (فنر حلزونی) ، فرمینگ و… محصولات خاصی مانند : فنر گیره لباس ، فنر آب پاش ، فنر نگهدارنده قاب هالوژن ، انواع خار فنری ، فنر غلیظ پاش (فنر جامایع) در کارگاه های تولیدکننده فنرهای صنعتی و با استفاده از تکنولوژی جدید تولید می شوند.

فنر سازی با دستگاه سیم پیچ Coupling

دستگاه سیم پیچ Coupling یا کویل یک دستگاه خاص برای ساخت فنرهای فشاری در اندازه های مختلف استفاده میگردد. به این ترتیب که نخست سیم های قطور، بین چندین غلطک قرار گرفته و سیم در یک ناحیه به دستگاه وصل میشود. هنگام کار غلطک های آن شروع به چرخیدن میکنند و سیم را به عقب میبرد و به شکل فنر تبدیل میکند. مدل های پیشرفته دستگاه کویل به شکل CNC میباشد که قابلیت رسم کردن و برنامه نویسی برای تولید دقیق فنر فشاری را دارا است.

فنر سازی با دستگاه فرمینگ CNC Coupling

این دستگاه بر روی آن چندین ابزار اسلایدینگ نیرومند برای شکل و حالت دادن به سیم های به طور معمول از جنس استیل ، برنز و برخی فلزهای متنوع دیگر نصب شده است. با این دستگاه می توان فنر با شکل های گوناگون یا به اصطلاح فنر فرمینگ را تولید کرد. روش تولید این فنر با این دستگاه به این حالت است که یک سیم را میتوان از هر طرف خم کنیم و در صورت لازم آن را برش بدهیم و یا سیم پیچ کنیم و آن را زاویه بدهیم تا فنرهایی با شکلهای مخصوصی ایجاد بکند. شکل و اندازه یک فنر در دستگاه پردازش میشود و آماده ساخت می شود و سیم در حول یک قرقره پیچیده میشود و وارد دستگاه شده و بعد از شکل دادن سیم جدا می گردد و با دنبال سیم، تولید فنر دوباره از سر گرفته می شود.

تولید اندازه سفارشی فنر
تولید اندازه سفارشی فنر

فنر سازی با دستگاه خم کننده De Coiler

دستگاه خم کننده سیم یکی از وسیله های پرکاربرد صنعتی می باشد که برای خم کردن سیم در ضخامت های متنوع بکار برده میشود. کارایی اصلی این دستگاه ساخت فنر است بطوریکه سیم با ضخامت های متنوع وارد آن می شود و دستگاه با سرعت زیاد سیم را در سمت های مختلف خم کرده تا فنر مورد دلخواه را تولید کند. فنرهای “فرمینگ” از خمیدگی سیم بوسیله این دستگاه ، خیلی دقیقتر ، با ظرافت بالا و بادوام تر ساخته میشوند. از ویژگی های این دستگاه، امکان برنامه دادن در الگوهای مختلف و تولید فنر از نوع فنر پیچشی ، چرخشی، فرمینگ و فنرهای مخصوصی مانند فنر قاب هالوژن و یا فنر غلیظ پاش است.

فنرسازی با فرایند گرمایشی
فرايندهای گرمایشی یکی ديگر از روش های موجود برای ساخت فنر می باشد كه جزء روش های متداول در نظر گرفته ميشود. به منظور ساختن فنر با این روش نياز داریم آنها را گرمازدایی کنیم، تا فنر بتواند شكل پایانی خود را حفظ كند. به كارگيری گرما شرايط خاصی برای فشرده سازی و الاستيك کردن فنرها را به وجود می آورد. لازم بذكر است كه با توجه به شکل فنر، بايد دمای مخصوصی را برای آن در نظر بگیرند. هرگونه عدم دقت در تولید فنر با فرآیند گرمایشی سبب ميشود كه پایداری آنها کاهش یابد.

فنر سازی با فرایند سنگ زنی و سابیدن فنر
اگر قسمت انتهايی فنر تولید شده هموار باشد در اين حالت باید فرايند سنگزنی را انجام دهیم. استفاده از اين شیوه موجب ميشود كه فنر به طور عمودی بايستد. اين فرايند با استفاده از ابزار سنگزنی فنر انجام ميشود. متريال به كار برده برای ساخت فنر نيز با توجه به شکل آن متغایر است ولی سيم فنر از جمله پر رواج ترين نوع محصولات میباشد كه مقياس سختی بسيار زیادی را دارا هستند. اين کار سبب ميشود كه استقامت فنر ساخته شده نيز بالا برود.

خواندن
در ساخت فنر از چه مواد و آلیاژ استفاده می شود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه محصولاتتماسارتباط با ما