کارگاه فنر سازی در تهران


کارگاه فنر سازی

یکی از قطعاتی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگرد فنر می باشد. وظیفه اصلی فنر ذخیره کردن انرژی و آزاد سازی آن در زمان و با قدرت مورد نظر است. در دنیای امروز انواع فنر در اشکال و مدل های مختلف، کاربردهای گوناگونی در صنایع و زندگی روزمره انسان ها دارند و برای پاسخگویی به این نیاز، تولید فنر بصورت عمده توسط دستگاه های ساخت فنر، در کارگاه فنر سازی انجام می پذیرد.

فنر گیره لباس

یکی از فنرهای پر کاربردی که در فنر سازی تولید میشود فنر گیره لباس است که این قطعه مهم در ساخت انواع و اقسام گیره های لباس مورد استفاده قرار می گیرد. جنس خار فنری گیره لباس از نوع فنر فرمینگ است که با دستگاه های فنرسازی بصورت مخصوص برای هر محصول گیره لباس، طراحی و تولید می گردد و مناسب برای انواع گیره های لباس با اندازه های خاص است. در واقع گیره لباس جهت ثابت نگه داشتن لباس های شسته شده بر روی بند و همچنین رخت آویز می باشد.

فنر کششی

فنر های کششی از پرکاربرد ترین فنرها می باشند. در ابتدا و انتهای این فنرها 2 عدد قلاب می باشد که اگر به آن ها نیرو وارد شود، ارتفاع فنر بیشتر میشود و بین حلقه های آن فاصله ایجاد می شود؛ کارکرد فنر کششی دقیقا مثل کِش می‌باشد. فنرهای کششی در انواع مختلفی با بروزترین دستگاه های ساخت فنر توسط توسط فنر سازی پارس فولاد امیر ساخته میشود :

  • فنرکششی قلاب دار
  • فنر کششی شاخک دار
  • فنر کششی کونیک (کله قندی)

از فنر کششی در صنعت خودرو سازی، ساخت انواع ماشین آلات پیشرفته، دستگاه های ورزشی و بدنسازی ، انواع لوازم خانگی، لوازم مهندسی پزشکی و … مورد استفاده قرار می گرد.

کارگاه فنر سازی در تهران
کارگاه فنر سازی در تهران

فنر فشاری

فنر فشاری یکی از پر کاربردترین فنر ها می باشد که گستره زیادی در همه صنایع دارند. فنر فشاری از چندین حلقه تشکیل شده که در اصطلاح به آن گام فنر میگویند. هر چه این فاصله بیشتر باشد فنر قوی تر خواهد شد و بلعکس هر چه حلقه های فنر به هم نزدیک تر باشند فنر نرمتر خواهد بود. کارکرد فنر فشاری برعکس فنر کششی بوده، بطوریکه با جمع شدن فنر و حلقه ها، انرژی ذخیره می گردد و با رها کردن آن به حالت اولیه بر میگردد. فنرهای فشاری نیز انواع مختلفی دارند :

  • فنر فشاری استوانه ای (لول)
  • فنر فشاری کونیک (کله قندی)

فنر های فشاری پر کاربردترین فنرها در صنایع مختلف بوده که می توان به  : خودروسازی، تولید انواع ماشین آلات، ساخت کمک فنر خودرو، تجهیزات پیچیده و پیشرفته پزشکی، ساختمان، کشاورزی و … اشاره داشت.

فنر فرمینگ

یکی از محصولات پرکاربرد در کارگاه فنر سازی، فنر فرمدار است که مانند هیچ یک از فنرهای دیگر کار نمی کند. فنر فرمینگ توسط مفتول هایی از جنس استیل و فولاد کربن دار بر اساس نوع قطعه ای که قرار است فنر فرمینگ بر روی آن متصل شود طراحی و ساخته می شود. طراحی فنر فرمینگ به تخصص و ماشین آلات پیشرفته زیادی نیاز است تا در انتها محصول تولید شده کارایی مورد نیاز را داشته باشد. این فنرها با دستگاه های فرمینگ و یا به اصطلاح CNC تولید میشوند.

فنر فرمینگ برخلاف  فنر کششی یا فشاری کارکرد و اصول خاصی نداشته و از کاربردهای آن می توان در صنایع خودرو سازی، ابزارهای دقیق، دستگاه های پزشکی، ابزارآلات و یراق آلات، ماشین آلات صنعتی و لامپهای هالوژن استفاده کرد.

فنر پیچشی

این فنرها دارای دو شاخک هستند بطوریکه کارکرد فنر پیچشی در اثر پیچش و یا چرخش میباشد. زمانیکه دو شاخک آن به هم نزدیک شوند، این فنر جمع می شود و وقتی آن را رها کنیم به حالت اول بر می گردند. فنر پیچشی طوری طراحی شده است که که جهت انتقال انرژی، می چرخد و آن انرژی را به قطعه مورد نظر منتقل می کند. فنر پیچشی نیز انواع مختلفی دارد :

  • فنر های پیچشی ساده
  • فنرهای پیچشی دو قلو

فنر پیچشی برای کارایی بهتر باید از جنس آلیاژ مفتول ضد زنگ بوده و از کیفیت بالایی برخوردار باشند و در صنایع مختلفی مانند : فنر بندی خودرو، گیره مو و لباس، انبر باغبانی، قند شکن، تجهیزات پزشکی و … به کار میروند.

فنر آب پاش

این فنر که با عنوان (فنر تریگر یا آب پاش) شناخته می شود، با بوجود آمدن پاندمی “ویروس کرونا” که در جهان ایجاد شد، استفاده از آب پاش و محلول پاش جهت ضد عفونی کردن دستها و همچنین اجسام، بسیار پر کاربرد شد. به همین روی فنر آب پاش و همچنین فنر درب اسپری یکی از فنرهای مهم و پرکاربرد بشمار می آید. فنر آب پاش با دقت بسیار زیاد توسط ماشین آلات فنر سازی پیشرفته CNC تولید می شود. کاربرد این فنر به این صورت است که با فشرده شدنش، انرژی وارده را ذخیره میکند و سپس آن را آزاد کرده و با ایجاد خلع، مایع را به بیرون پرتاپ می کند.

فنر غلیظ پاش (فنر جا مایع)

فنر جامایع دستشویی با نام دیگر فنر غلیظ پاش یا غلیظ کش، به عنوان یکی از فنرهای انحصاری در صنعت فنر و تولید فنرسازی به شمار می رود که توانسته مانند فنر آب پاش فروش و سفارش بسیار بالایی را داشته باشد. از همین روی، فنر غلیظ پاش (فنر جا مایع) با بکار بردن آلیاژ مناسب و با دقیق ترین دستگاه های تولید فنر، طراحی و در سایزهای مختلف ساخته و بعد از انجام تست ها و آزمایشهای مختلف عرضه می شوند .
این فنر، درانواع مختلف دستگاه جامایع به کار رفته است. جامایع وسیله‌ پرکاربردی است که زمان استفاده از دستشویی یا ظرفشویی تقریباً در تمامی خانه‌ها دیده می‌شود. هرچقدر کیفیت ساخت فنر غلیظ پاش (فنر جا مایع) بالاتر باشد بالطبع عمر استفاده کردن از دستگاه جامایع بیشتر میشود .

فنر تسمه ای (فنر حلزونی)

نوعی فنر پرکاربرد صنعتی است که در زمان استفاده یک سر این فنرها روی شفت مکانیزم ثابت میماند و سر دیگر آن با پیچیده شدن حول یک محور انرژی را در خود ذخیره می کند تا در زمان مورد نظر با حرکت دورانی، آن را رها کند. آلیاژ فلز بکار رفته در این نوع فنرها فولاد ضد زنگ نسوز برنزی، برنجی و مسی فنری با میزان فرسودگی بسیار پایین می باشد.
از فنرهای تسمه ای ضخیم برای استفاده در ماشین آلات سنگین و از فنرهای تسمه ای کوچک به عنوان متعادل کننده زوایای چرخش کوچکتر استفاده میشود. وسایل کوکی مثل ساعت و اسباب بازی، فرمان خودرو، صندلی خودرو ، دستگاه های اتوماتیک، تایمرهای مکانیکی، فنرهای گردگیر و… کاربردی ترین وسایلی است که فنر تسمه ای (فنر حلزونی) در آنها به کار رفته است .

فنر قاب نگهدارنده قاب هالوژن

یکی از فنر هایی که در صنعت برق و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد فنر قاب نگهدارنده قاب هالوژن بوده که در اندازه و جنس های مختلف بر اساس اندازه و نوع محصول، تولید میشود و که جهت محکم نگه داشتن قاب هالوژن به سقف یا کمد به کار میرود. تولید کننده های فنر قاب هالوژن از این نوع فنرها می توانند استفاده کنند تا محصول خود را تولید کنند.

تولید و فروش عمده انواع فنر

با توجه به متفاوت بودن انواع فنر موارد استفاده فنرها، تقسیم بندی آنها بر اساس نوع ساخت و شکل آن ها به دو دسته کلی مارپیچی و پیچشی و با توجه به نوع کاربرد و شکل آن ها به نام فنر کششی، فنر فشاری، فنر فرمینگ، فنر گیره لباس، فنر آب پاش، فنر نگهدارنده قاب هالوژن، فنر تسمه ای (فنر حلزونی)، فنر پیچشی، فنر غلیظ پاش و فنر جامایع شناخته و هرکدام از این فنرها از جنس فلزات مختلف و با دستگاه های مخصوصی ساخته می شوند. این دستگاه ها عبارتند از :

  • دستگاه سیم پیچ فنر Coupling
  • دستگاه فنر فرمینگ CNC
  • دستگاه خم کننده فنر

فلزاتی که در فنر سازی برای ساخت مفتول فنر مورد استفاده قرار می گیرند :

  • کروم – وانادیوم
  • کروم سیلیکون
  • فولاد ضد زنگ
  • فسفر برنز/ برنج

طراحی و تولید فنر در اندازه سفارشی

مراحل طراحی و تولید فنر قبل از شروع ساخت فنر انجام می شود تا زمان استفاده از آنها، فنرها بهترین کاربرد را داشته باشند. طراحی و تولید انواع فنر در اندازه های سفارشی توسط فنر سازی پارس فولاد امیر با جدیدترین متد و بکارگیری پیشرفته ترین تجهیزات ساخت فنر. برای تولید فنر باید موارد زیر را در نظر بگیریم :

  • آشنایی با ویژگی های فنر که قدرت و انرژی آن را در زمان بسته شدن و فاصله بین مارپیچ های فنر تعیین می کنند.
  • توجه به بخش انتهایی فنر که می تواند شکل های مختلفی داشته باشد و بر روی فشرده سازی فنر نیز تاثیر می گذارد.
  • توجه به مواد ساخت فنر که عملکرد، کیفیت و افزایش مقاومت فنرها به انتخاب مواد اولیه ساخت آن بستگی زیادی دارد.
  • یکی از معیار های ساخت و طراحی فنر مناسب، محل دقیق قرارگیری سوراخ آن و تعیین قطر داخلی و خارجی فنر است.
  • محیط استفاده از فنر ؛ چه در مجاورت هوا یا محیط های پر حرارت اهمیت بالایی دارد.
  • نکته آخر در تولید فنر “نوع و جهت” فشرده سازی و آزادسازی آن برای ذخیره سازی انرژی باید در نظر گرفته شود.
خواندن
تولید کننده انواع فنر کونیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه محصولاتتماسارتباط با ما